Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'
Znalezionych wyników: 3579 (0.118s).
Muzeum Warmii i Mazur w "Gazecie Olsztyńskiej" - 2008
Wynik: 34 2011-02-09 00:00:00
Początek listopada… spadające liście, siąpiący deszcz, narastający chłód, a przede wszystkim pamięć o Tych, którzy odeszli. Wydaje się, że ten czas to okres smutku i tęsknoty. Nieprawda; to czas miłości i pamięci, bo to właśnie miłość pcha nas co roku na groby bliskich, by zapalić światło – symbol pamięci. Pierwszy listopada przebrzmiewa też piękną literaturą… słychać „Dziady” Mickiewicza, poezje Baczyńskiego, ale najgłośniej krzyczą „Treny” Kochanowskiego – płacz ojca za utraconą córką, a może najpiękniejsze słowa dla ukochanego dziecka. Dlatego w „Muzeum w Gazecie” prezentujemy wydanie Trenów Jana Kochanowskiego wydane w Księgarni Luksemburskiej w Paryżu w roku 1867. Niech te słowa będą dowodem naszej pamięci i wiary w ponowne spotkanie:
„Tam cię ujrzę, da Pan Bóg; a ty więc z drogiemi
Rzuć się ojcu na szyję rączętami swemi”.
Książka jest dobrem samym w sobie – nośnikiem wiedzy i kanałem wymiany informacji. Jednak książka jest także źródłem historycznym żyjącym własnym życiem. Dziś prezentujemy rocznik czasopisma Acta Borussica Ecclesiastica, Civilia, Literaria… z roku 1730. Ten osiemnastowieczny - bardzo cenny druk - w roku 1824 został wystawiony na aukcji i sprzedany. W ten sposób znalazł się w bibliotece znakomitego historyka Maksa P. Toeppena. Nowy właściciel potwierdził to własnoręcznym wpisem własnościowym. Zapewne tom ten posłużył jako materiał źródłowy wykorzystany w pisaniu tak ich prac jak Historia Mazur, czy Wierzenia Mazurskie. Cóż może być ciekawszego dla miłośnika książki niż mieć w ręku egzemplarz wyjątkowo cenny jako druk, ale będący także fragmentem księgozbioru największego historyka regionalisty.
Jednym z najpiękniejszych i typowo polskich zwyczajów wigilijnych jest łamanie się opłatkiem. W ten szczególny dzień z kawałkiem białego chleba w rękach i dygocącym sercem spotykamy się z najbliższymi by podziękować im za wszystko… a często także wybaczyć winy lub prosić o przebaczenie. Dlatego też w „Muzeum w Gazecie” prezentujemy numer Gazety Olsztyńskiej z 24 grudnia 1938 roku. Równo siedemdziesiąt lat temu Redakcja życzyła wszystkiego dobrego przez symboliczny gest łamanego wspólnie chleba. Natomiast pracownicy Muzeum i Gazety Olsztyńskiej życząc ciepłych i pełnych nadziei świąt wesprą się słowami Cypriana Kamila Norwida:
Prezentowany naplecznik, jest jednym z elementów kirysa kirasjerów wykonanego w Prusach w poł. XIX w. z blachy stalowej nitowanej mosiężnymi guzami z oryginalną płócienną podszewką. Wyjątkowość tego obiektu polega na tym, że na płóciennej podszewce gotyckimi literami wypisane jest imię żołnierza, który go używał: Kirassier Albrecht. Dzięki temu obiekt ten przestaje być anonimowy, jest pamiątką po kimś konkretnym.
Ładownica to torebka na naboje do broni palnej, która w różnych czasach i krajach miała różne kształty. Ta prezentowana, to ładownica albańska z końca XIX w. Pudełko na naboje wykonane jest ze skóry bardzo grubej, szytej ręcznie. Całość okuta została aluminiowymi nitami tworzącymi ornament. W zbiorze Rzemiosła Artystycznego odnajdziemy wiele ładownic i prochownic. Wśród nich typowa ładownica polska już prezentowana w tym cyklu.
Ten piękny okaz broni krótkiej myśliwskiej przypominający długi nóż lub tasak służył do dobijania dzika. Wykonano go w końcu XIX w z mosiądzu, rodu, drewna i stali. Kordelasy znane były już w XVIII wieku i używane były w formacjach wojskowych. Ten prezentowany dziś jest jednym z wielu okazów broni myśliwskiej białej znajdującej się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur. Uwagę widza przyciąga niewątpliwie odlewana w mosiądzu dynamiczna scena walki dzika z psem.
Prezentowany dziś topór perski z podwójnym ostrzem w kształcie półksiężyca z okszą o powierzchni ozdobionej ornamentem trawionym o motywach wschodnich wykonany jest z mosiądzu w poł. XIX w. Początkowo topory takie używane były w boju, oraz do celów paradnych przez derwiszów. Ponieważ cieszyły się zainteresowaniem zaczęto produkować je masowo w XIX wieku w celach pamiątkarskich. Zamiast kosztownej techniki zdobienia, jak to miało miejsce w wiekach wcześniejszych, zastosowano tańszą technikę trawienia ornamentu. Taki właśnie charakter ma prezentowany dziś topór paradny.
Praca bibliotekarza opracowującego stare druki może wydawać się nudna. Jest jednak zupełnie inaczej, bowiem każda książka – niczym człowiek - żyje własnym życiem i posiada własne tajemnice. Jedną z takich tajemnic kryje w sobie XVII-wieczy druk pod tytułem: „Kurtzer und Einfeltiger vom dem Vogelstellen…”. Otóż kilka z licznych ilustracji tej pracy zostało w tajemniczy sposób zaklejonych innymi drzeworytami. Co jest pod spodem na razie nie wiadomo – żeby odkleić wierzchnie ilustracje i odkryć te pierwotne potrzebna jest interwencja konserwatorska.
Pierwsze wiosenne dni – pełne słońca i błękitnego nieba - sprawiły
mieszkańcom Olsztyna wiele radości. Nadchodząca wiosna powoduje, że młodzi zakochują się, „młodzi duchem” raźniej kroczą do codziennych obowiązków, a zamiłowani działkowcy znów będą mogli wypełnić autobusy MPK wiodące na Wójtową Rolę, czy inne ogrody działkowe. Jeżeli ktoś już planuje sezon w swym „tajemniczym ogrodzie” polecamy uprawy ekologiczne. Najlepszą wskazówką będzie druk z roku 1703 - praca Johanna Loeseliusa, Flora Prussica sive Plante in Regno Prussiae… prezentująca bogactwo świata roślin w naszym regionie. Ekologia gwarantowana, skąd osiemnastowieczny mieszkaniec Królewca miał znać nawozy sztuczne.
Szpada to broń biała, delikatna, prosta w budowie jednak niezwykle groźna. Popularna zwłaszcza w XVIII wieku. Używano jej w celach obronnych, bywała też dodatkiem do stroju codziennego. Prezentowana dziś szpada powstała w połowie XVIII wieku w wytwórni „GB” działającej za czasów panowania Fryderyka II. Inicjały królewskie umieszczono w polu tarczy, na piersi orła. Ten piękny okaz broni białej prezentujemy w komplecie ze skórzaną pochwą.
Hełmy były tym elementem uzbrojenia ochronnego żołnierza, które przetrwały najdłużej w formie niezmienionej. Wśród wielu odmian hełmów znajdujących się w muzealnym zbiorze takich jak; łebki, szturmaki, przyłbice, moriony, znajdują się podobne do prezentowanego hełmy będące na wyposażeniu żołnierzy pruskich z XIX i pocz. XX wieku. Pokazywany dziś hełm kirasjerski należał do oficera i służył raczej do celów paradnych. Wykonany z niklowanej blachy kutej z mosiężnymi elementami zachwycą swoją urodą. Obiekt po konserwacji.
Jatagan, to nazwa broni jednosiecznej typowej dla krajów arabskich, a w szczególności Turcji. Ich rękojeści mają charakterystyczna cechę, dwa mosiężne lub srebrne języki otulające głownię. Okładziny jataganów bywają także z kości słoniowej bądź rogu, pochwy natomiast drewniane pokryte skórą.
W muzealnych zbiorach białej broni odnajdziemy wiele okazów broni wschodniej wysokiej klasy artystycznej. Prezentowany jatagan powstał w XVII wieku. Wykonany jest z mosiądzu i żelaza. Posiada piękną trawioną dekorację i napis w języku staroarabskim, w wolnym tłumaczeniu brzmiący: Allach. Bóg dał nie dla ataku tylko dla własnej obrony.
Ta kapliczka stała niegdyś przy drodze. Wykonana została z kutego i polichromowanego żelaza.
Przydrożne kapliczki to cecha charakterystyczna naszego regionu. Ta jest o tyle ciekawa, że jest przenośna. Jej ozdobą są kartusz w zwieńczeniu z blachy wycinanej i trybowanej i przedstawieniem aniołków w otoczeniu wici roślinnej. Powstała w XVIII wieku. Brak figurki świętego oraz szybki zarówno przedniej jak i tylnej. Znak zapytania przy tytule sugeruje, że obiekt mógł też spełniać inną rolę np. relikwiarza.
Kłódki różnego rodzaju i rozmiaru służące do wszelkiego rodzaju zamknięcia należały do podstawowych wyrobów ślusarskich. Był to produkt ogólnie dostępny i przeznaczony dla szerokiego grona odbiorców.Typowe dla przełomu XVI/XVII wiek były kłódki trójkątne, podobnie jak ta prezentowana dziś. Wytwarzane były w rozmiarach od 5 do 30 cm oraz dochodzące do 4 kg wagi tzw. kłódki magazynowe. Te solidnie wykonane kłódki jeszcze dziś nadają się do użytku. Prezentowana powstała w warsztacie śląskim i jest jedną z wielu ciekawych kłódek znajdujących się w zbiorze Rzemiosła Artystycznego Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.
Dziś nie wyobrażamy sobie świąt Bożego Narodzenia bez pięknie przystrojonej choinki. Jednak tradycja stawiania w domu świątecznego drzewka jest bardzo młoda. Pojawiła się w krajach kręgu kultury niemieckiej w pierwszej połowie XIX wieku i adaptowała się bardzo powoli. Powszechnie choinki zaczęto stawiać w domach dopiero w XX wieku. Dlatego nie powinien dziwić fakt, że w prezentowanym Kalendarzu „Pruskiego Przyjaciela Ludu” na rok 1913 zachęcano ludzi do gromadzenia się w świąteczne wieczory przy przystrojonym iglaku.
Dziś prezentujemy kalendarz ścienny na rok 1935 dodawany do „Kalendarza Mazurskiego”, który dla Mazurów był nie tylko miarą czasu, ale także swoistym przewodnikiem po roku gospodarski i obrzędowym.
https://muzeum.olsztyn.pl/1457,muzeum-warmii-i-mazur-w-gazecie-olsztynskiej-2008.html
Muzeum Warmii i Mazur w "Gazecie Olsztyńskiej" - 2010
Wynik: 34 2011-02-09 00:00:00
Zdjęcie trafiło do zbiorów muzealnych, dzięki uprzejmości pana Tadeusza Andronowskiego z Olsztyna.
Ekspozycję można oglądać w holu Muzeum od czwartku do środy
w godz.10.00 – 16.00
Od dziś rozpoczynamy nowy cykl, poświęcony Polakom z Kresów Wschodnich, którzy przybyli po II wojnie światowej na tereny Warmii i Mazur. Repatriacja to bolesny rozdział w naszej powojennej historii - migracji ludności polskiej z ziem utraconych Kresów Wschodnich Drugiej Rzeczpospolitej na tereny Polski w jej nowych granicach. Kresowiacy stali się, wbrew własnej woli, „przedmiotem” w procesie „przesuwania” polskich granic. Tysiące ludzi przyjechało po II wojnie światowej z terenów obecnej Litwy, Białorusi i Ukrainy na Warmię i Mazury i tu odnalazło swój nowy dom. Przenikają się tu tradycje polska, litewska, ukraińska, białoruska i inne. Wszystkie obiekty, zgromadzone w ramach projektu, zostały zarchiwizowane w formie elektronicznej, co pozwoliło nam stworzyć liczącą ponad 8 000 obiektów kolekcję cyfrową. Digitalizacja objęła m.in. pamiątki osobiste, fotografie, dokumenty urzędowe, listy, wspomnienia.Kolekcja „Polacy z Kresów Wschodnich na Warmii i Mazurach” dostępna w siedzibie Muzeum i na stronie internetowej projektu. Jako pierwsze prezentujemy, pochodzące z lat trzydziestych XX wieku, zdjęcie Teresy Aleksandrowicz w stroju balowym, wykonane w Miorach na terenie dzisiejszej Białorusi. Fotografia trafiła do zbiorów muzealnych dzięki uprzejmości jej córki - Mirosławy Aleksandrowicz, prezesa Stowarzyszenia Rodzin Katyńskich w Olsztynie. Rodzina Aleksandrowiczów przybyła po II wojnie światowej do Sokółki, po czym przeniosła się do Olsztyna.
Kafel ze sceną nowotestamentową Zmartwychwstania Pańskiego pochodzi , jak poprzednio prezentowane kafle, z neorenesansowego pieca pałacu Bogatyńskie. Podobnie jak inne sceny ukazana jest w arkadzie ozdobionej ornamentem renesansowym. Zmartwychwstanie należy do najbardziej popularnego tematu w ikonografii chrześcijańskiej. Sposób jego przedstawienia nie odbiega od ogólnie przyjętej formy. W części centralnej znajduje się postać Chrystusa unoszącego się nad sarkofagiem. Scena rozgrywa się na oczach żołnierzy i innych osób. W tym ujęciu odbiega od przekazu nowotestamentowego, gdzie Zmartwychwstanie odbywało się bez świadków, podczas snu żołnierzy. Takie ujęcie tematu znane było artyście z przedstawień malarskich i wzorników. Całość uderza precyzją wykonania i dynamiką. Kafel po konserwacji, sklejony z ośmiu kawałków.
Nieistniejący dziś piec kaflowy z pałacu Bogatyńskie należał do najpiękniejszych, jakie w XIX wieku powstały. Stylistycznie nawiązywał do renesansu. Zbudowany z kafli o dużych rozmiarach, opowiadał historię zawartą w Nowym Testamencie. Kafle o dekoracji reliefowej wykonane były z gliny wypalanej i glazurowanej na zielono - w kolorystyce typowej dla XIX stulecia. Ukazywały wizerunki Ewangelistów, inny związane były z Wielkanocą, jeszcze inne z Bożym Narodzeniem. Z cyklu Świąt Wielkanocnych w muzealnym zbiorze zachowały się 4 kafle licowe. Scena Złożenia do grobu należy do najpopularniejszych w ikonografii chrześcijańskiej. Została ujęta w arkadę, jak inne przedstawienia z tego pieca. W niszy ukazano Ukrzyżowanie, Zdjęcie z Krzyża oraz Złożenie do grobu. Te trzy sceny zachodzą na siebie, co pozwoliło artyście pokazać, na niewielkiej powierzchni, następujące po sobie zdarzenia.
Prezentowany kafel licowy ze sceną modlitwy Chrystusa w Ogrodzie Oliwnym należy do grupy z przedstawieniami Nowotestamentowymi. Wszystkie kafle pochodzą z pieca w pałacu Bogatyńskie, z którego pozostało jedynie kilka sztuk. Piec, wykonany w stylu neorenesansowym, powstał w XIX wieku i był bardzo dużych rozmiarów. Kafle były rozbite mechanicznie. Ich duże rozmiary – 65 x 50 cm – utrudniały przetrwanie wojny w stanie nienaruszonym. Obecnie wszystkie są po konserwacji. Mają dekorację reliefową z glazurą w kolorze zielonym. Scena modlitwy oddana została w sposób wierny z przekazem Nowotestamentowym. Klęczący Chrystus pokazany jest na tle śpiących apostołów. W oddali widać Judasza z żołnierzami. Całość przedstawienia ujęta w arkadę z ornamentem hermowym i maszkaronami
Ochrona nóg
Ochronę nóg stanowiły nabiodrki, które składały się z dużych i wypukłych folg sięgających od pasa do kolan. Początkowo składały się z dwóch części. Mogły sięgać do połowy ud lub, po przypięciu dodatkowej części, do kolan. W drugiej połowie wieku używano już tylko nabiodrków krótkich. Osłonę goleni od XVII wieku stanowiły wysokie buty z cholewami.. Prezentowany dziś nabiodrek połączony jest z nagolennicą i pochodzi z końca XVI wieku. Kirasjerzy to najbardziej uzbrojona formacja w rajtarii zachodnioeuropejskiej.
Naręczak
Uzbrojenie ochronne kirasjera nie byłoby pełne bez doskonałej ochrony rąk. Wymagała tego broń jaką się posługiwali, a walczyli karakolem i przy użyciu broni palnej. Ręce kirasjera były całkowicie zakryte. Chroniły je naramienniki, sięgające folgami do łokcia, nałokietniki, pełne zarękawia oraz żelazne rękawice. Razem tworzyły zestaw nazywany naręczakiem. Prezentowany, z końca XVI wieku, zdobiony jest motywem sznura, charakterystycznym dla tego okresu. Część ramienna posiada już folgi mocowane za pomocą nitów do biegnącego pod spodem skórzanego pasa.Rękawice zakrywały dłoń, odsłaniając jedynie palce. Znane są takie egzemplarze, które zasłaniały palce w połowie oraz kciuk. W zbiorze Rzemiosła Artystycznego Muzeum znajduje się kilkanaście rękawic z XVI i XVII wieku, wszystkie doskonale zachowane i po konserwacji.
Kolejnym elementem ubioru kirasjera była ochrona szyi i ramion. Obie tepartie ciała musiały być zabezpieczone przed atakiem przeciwnika uzbrojonego np. w długą lancę. Wśród wielu elementów uzbrojenia ochronnego kirasjerów w zbiorze Rzemiosła Artystycznego odnajdujemy zarówno nakarczki jak i obojczyki czy naramienniki. Obojczyki składały z dwóch części mocowanych na haczyki, które umożliwiały nakładanie i zdejmowanie. Miały one kształt zbliżony do obecnego kołnierzyka. Naramienniki zaś zbudowane były z kilku folg mocowanych za pomocą nitów, a następnie za pomocą skórzanych pasków do reszty uzbrojenia. Im większa liczba folg tym poruszanie rękoma było pełniejsze. Często były zdobione. W XVIII wieku spotykamy wśród naramienników zdobienia utworzone techniką trawienia. Wiele zależało od przeznaczenia takiej zbroi. Bojowe były proste w formie, paradne natomiast bogato zdobione. Prezentowane dziś zabytki powstały w XVII wieku, oba są po konserwacji.
Napierśnik bezfolgowy z XVII wieku
W dalszej części rozważań na temat uzbrojenia ochronnego kirasjera w XVIIi XVIII wieku zwracamy uwagę na ochronę torsu. Tors był chroniony w sposób szczególny, gdyż jego obrażenie w walce kończyło się wyeliminowaniem żołnierza . Rolę ochraniacza spełniały napierśniki (chroniły przód torsu) i napleczniki (chroniły tył). Charakterystyczne dla XVII wieku były krótkie napierśniki z wyraźną ością pośrodku (lekkim uwypukleniem). Początkowo napierśniki nie posiadały folg, czyli ruchowych płaszczyzn mocowanych za pomocą nitów. Z czasem zaczęto produkować napierśniki folgowe, które zapewniały komfort noszenia i umożliwiały poruszanie się wpełnym uzbrojeniu. Prezentowany napierśnik, wykonany z żelaza kutego, powstał w XVII wieku i jest bezfolgowy. Jest dość ciężki, z czasem jego waga ulegała zmniejszeniu. Wśród wielu kirysów z różnych epok, które znajdują się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur ten należy do tych najwcześniejszych.
Szturmak z XVII wieku
Kirasjerzy to rodzaj wojsk w XVII i XVIII wieku. Zbroja kirasjerska w XVII wieku była pełna. Głowę chroniła przyłbica, szyję obojczyk, tors napierśnik i naplecznik. Ręce chronione były przez naramienniki, zarękawia oraz rękawice. Do napierśnika mocowano długie nabiodrki zakończone nakolankami. Golenie osłonięte były wysokimi butami z cholewami. Tak wyglądało uzbrojenie ochronne kirasjera. W ramach cyklu zaprezentujemy uzbrojenie kirasjera od hełmu począwszy. Hełm był nakryciem głowy chroniącym żołnierza w trakcie walki. XVII - wieczne chełmy noszą nazwę szturmaków. Początkowo były zamknięte i mocno zabudowane. W miarę dokładnie chroniły i głowę i twarz kirasjera w walce. Prezentowany szturmak z XVII wieku nie jest kompletny , bo brak mu ochrony policzków. Był mocno zniszczony, a po konserwacji na nowo odzyskał swój blask.
W ubiegłym roku Muzeum Warmii i Mazur otrzymało w darze interesujący zbiór fragmentów ceramiki i porcelany. Jest to pozostałość po ogromnej kolekcji porcelany znajdującej się jeszcze tak niedawno w pałacu Dohnów w Słobitach. Kolekcja ta nalężała do jednej z największych i najpiękniejszych, prezentowana była w specjalnym miejscu tzw. Gabinecie Porcelanowym, utworzonym w 1936 roku. Składała się z porcelany wschodniej i europejskiej od pocz. XVII do XX wieku. Zapakowana w skrzynie przetrwała szczęśliwie lata wojny, niestety później została zniszczona w niewyjaśnionych okolicznościach. Jej szczątki odnalazł w latach 70 i 80. kolekcjoner i miłośnik sztuki i przekazał do Muzeum. Fragmenty kolekcji ilustrują jej bogactwo, a także mówią o ogromnej stracie jaką poniosła kultura wraz z jej zniszczeniem. Całość przekazu będzie udostępniona zwiedzającym na pokazie "Nabytki i Konserwacje 2009" dnia 7 lutego tego roku.
Ekspozycję można oglądać w holu Muzeum od czwartku do środy w godz.10.00 – 16.00
Zaraz po Dniu Babci - której życzymy wszystkiego co najlepsze - przypada zapomniana, a może odrzucona rocznica zdobycia-wyzwolenia Olsztyna. Oto 22 stycznia 1945 roku do miasta wkroczyły Oddziały Armii Czerwonej. Z tej okazji w cyklu „Muzeum w Gazecie” prezentujemy winietę „Wiadomości Mazurskich” nr 18 z 22 stycznia 1946 roku. Tego dnia na pierwszej stronie gazeta informowała: W dniu dzisiejszym przypada I-sza rocznica wyzwolenia Olsztyna i większości ziemi Warmijsko-Mazurskiej. Dnia 21 stycznia roku ubiegłego kolumny Armii Radzieckiej potężnym wysiłkiem zatknęły zwycięski swój sztandar na Ratuszu Olsztyńskim.”
„Niech żyje wojna!”, 1991, olej, płótno44 prace liczy rozpoczęty w 1991 roku cykl „Niech żyje wojna”. Artysta malował zainspirowany poglądami dominikanina, ojca Józefa M. Bocheńskiego, profesora filozofii i logiki, a także pod wrażeniem wojny na Bałkanach. Rozważania o. Bocheńskiego dotyczą wojen słusznych i niesłusznych oraz faktu, że każdy mężczyzna musi mieć „broń przy nodze”, bo zawód wojskowy powinien być ubocznym zawodem każdego mężczyzny. Dotyczy to zwłaszcza państw, które z racji położenia narażone są na częste wojny. Przewrotnie entuzjastyczny tytuł cyklu, a także formalny sposób ujęcia tematu ostrzegają: wojna to zniszczenie, śmierć i strach.
Zakup obrazu zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3 stycznia 2010 r. zmarł dr Tomasz Niewodniczański, fizyk jądrowy, właściciel browaru w Bitburgu, ale przede wszystkim największy na świecie kolekcjoner map i archiwaliów dotyczących obszaru Rzeczpospolitej. Wiadomość o jego śmierci poruszyła całe środowisko. Polska straciła największego miłośnika jej przeszłości – człowieka bezgranicznie oddanego pasji zachowania naszego dziedzictwa dla potomnych. Dlatego dziś w cyklu „Muzeum w Gazecie” prezentujemy autograf dra Niewodniczańskiego złożony na karcie katalogu „Imago Poloniae”, prezentującego Jego zbiory. Chwilą zadumy pragniemy oddać hołd „Doktorowi Niwo”, a w imieniu Polaków podziękować za wszystkie skarby kultury, jak choćby rękopis „Sonetów Krymskich” Mickiewicza, przekazane narodowi polskiemu.
https://muzeum.olsztyn.pl/1459,muzeum-warmii-i-mazur-w-gazecie-olsztynskiej-2010.html
Moja Przygoda w Muzeum 2011
Wynik: 34 2011-06-29 00:00:00
1173
https://muzeum.olsztyn.pl/1590,moja-przygoda-w-muzeum-2011.html
Muzeum w Gazecie
Wynik: 34 2012-02-14 00:00:00Konkurs plastyczny - Moja Przygoda w Muzeum
Wynik: 34 2012-04-18 00:00:00
1173 .pdf]Pobierz PDF
https://muzeum.olsztyn.pl/1815,konkurs-plastyczny-moja-przygoda-w-muzeum.html
Ferie zimowe w Muzeum Mazurskim w Szczytnie
Wynik: 34 2015-01-16 00:00:00Ferie zimowe
w Muzeum Mazurskim w Szczytnie
1622 Pobierz PDF
https://szczytno.muzeum.olsztyn.pl/2630,ferie-zimowe-w-muzeum-mazurskim-w-szczytnie.html
Kontakt
Wynik: 34 2015-04-17 12:45:30Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie ul. Zamkowa 2 10-074 Olsztyn sekretariat@muzeum.olsztyn.pl numer konta: Citi Handlowy O Olsztyn 09 1030 1218 0000 0000 9051 2000 NIP: 739-020-01-75 REGON: 510989163 Centrala: 89 527 95 96 Faks 89 527 95 96 w.56 Dyrektor Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie: Piotr Żuchowski Zastępca ds. administracyjnych Michał Smoliński (89) 527 95 96 w.43 Zastępca ds. muzealnych dr Sebastian Mierzyński (89) 527 95 96 w.13 Główna księgowa Małgorzata Czajka (89) 527 95 96 w.17 Dział Edukacji (zamawianie lekcji i usługi przewodnickiej) - 89 527 95 96 w.31 eduk@muzeum.olsztyn.pl Kasa (bilety) - 89 527 95 96 w.46 Dom Gazety Olsztyńskiej Targ Rybny 1 10-019 Olsztyn Kierownik: dr Kinga Raińska tel. 89 534 01 19 dgo@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Przyrody ul. Metalowa 8 10-603 Olsztyn kierownik: Martyna Kozłowska tel. 89 533 47 80 muz.przyr@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim Pl. Zamkowy 1 11-100 Lidzbark Warmiński tel./fax 89 767 21 11 Kierownik: Małgorzata Jackiewicz-Garniec m.jackiewiczgarniec@muzeum.olsztyn.pl, lidzbark@muzeum.olsztyn.pl Muzeum im. J.G. Herdera w Morągu ul. Dąbrowskiego 54 14-300 Morąg kierownik: Angelika Rejs tel. 89 757 28 48 morag@muzeum.olsztyn.pl Muzeum w Mrągowie ul. Ratuszowa 5 11-700 Mrągowo kierownik: Dominik Tarnowski tel. 89 741 28 12 mragowo@muzeum.olsztyn.pl Muzeum Mazurskie w Szczytnie ul. Sienkiewicza 1 12-100 Szczytno kierownik: Klaudiusz Woźniak tel. 89 624 24 37 faks. 89 624 89 25 lub 89 624 01 25 szczytno@muzeum.olsztyn.pl _________________ Formularz kontaktowy 16
Muzeum w Gazecie, 22 stycznia 2016 r.
Wynik: 34 2016-01-21 13:41:25W związku z przypadającą w 2016 roku 153. rocznicą wybuchu powstania styczniowego Biblioteka Muzeum Warmii i Mazur przedstawia kalendarz ”Boje o niepodległość Polski w sztuce plastycznej” Komitetu Budowy Muzeum Narodowego w Krakowie na 1937 rok. Wydrukowano go w Zakładzie Graficznym „Akropol” w Krakowie. Układ graficzny kalendarza opracowany został przez Alfreda Holendera – Holińskiego (1893-1967). Składa się z 57 kart, a jego wymiary wynoszą 25x17 cm. Wydawnictwo poświęcone jest bojom o niepodległość Polski od 1794 do 1918 roku. Znalazły się tu reprodukcje dzieł sztuki będących własnością Muzeum Narodowego w Krakowie i Warszawie. Duża ich część dotyczyła powstania styczniowego. Umieszczono tu reprodukcje dzieł Maksymiliana Gierymskiego („Alarm w obozie powstańczym”, „Na forpocztach”), Artura Grottgera („Podczas bitwy”, „Epizod. Epizod z bitwy pod Małogoszczą”, „Pożegnanie i powitanie powstańca (dyptyk)” ) i Juliusza Kossaka („Bitwa pod Ignacewem”). Dochód ze sprzedaży kalendarza przeznaczony został na budowę nowego gmachu Muzeum Narodowego w Krakowie. Jego budowa trwała z przerwami od 1934 do 1989 roku. Eksponat do obejrzenia w holu Muzeum w godzinach otwarcia. 2045
https://muzeum.olsztyn.pl/4151,muzeum-w-gazecie-22-stycznia-2016-r.html
Zmiany godzin pracy Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie i oddziałach
Wynik: 34 2017-05-11 10:41:44W związku z organizacją Europejskiej Nocy Muzeów w dniach 20-21 maja 2017 r. w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie i jego oddziałach zmieniają się godziny otwarcia: 20 maja 2017 r. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie (zamek) czynne w godz. 19.00-24.00 Muzeum Przyrody w Olsztynie 19.00 – 24.00 Dom Gazety Olsztyńskiej 19.00 – 23.00 Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim 19.00 – 24.00 Muzeum w Mrągowie 21.00 - 1.00 Galeria „ Zamek” w Reszlu 18.00 - 23.00 Muzeum Mazurskie w Szczytnie 9.00-17.00, 21.00-24.00 21 maja 2017 r. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie (zamek) czynne w godz. 12.00-18.00 Muzeum Przyrody w Olsztynie czynne w godz. 12.00 – 16.00 Dom Gazety Olsztyńskiej czynne w godz. 11.00 – 16.00 Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim czynne w godz. 12.00 – 17.00 Galeria „ Zamek” w Reszlu czynne w godz. 12.00 – 17.00 Muzeum Mazurskie w Szczytnie w godz. 9.00-17.00
Weekend za pół ceny
Wynik: 34 2017-09-12 08:45:30Muzeum Warmii i Mazur zaprasza 7 i 8 października 2017 r. na „Weekend za pół ceny”. Bilety wstępu do wszystkich naszych muzeów - siedziby głównej (zamek w Olsztynie) i siedmiu oddziałów w regionie będą dostępne z 50% zniżką. Ogólnopolska promocja rozpoczyna się w piątek (6.10.2017) po południu, od godziny 17. Muzea o tej porze są nieczynne, ale i w sobotę, i w niedzielę zapraszamy do zwiedzania za pół ceny – zniżka obejmuje wszystkie rodzaje biletów. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie (zamek kapituły warmińskiej) ul. Zamkowa 2, 10-074 Olsztyn Godziny otwarcia sobota 10.00 – 16.00 niedziela 10.00 – 18.00 Aktualne wystawy Mikołaj Kopernik - mieszkaniec zamku olsztyńskiego Mikołaj Kopernik w sztuce medalierskiej Luterańskie epitafia Olsztyńskie muzealia w Polsce i na świecie Warmia Marii Zientary Malewskiej Nie tylko Stare Miasto. Pradzieje Olsztyna Dom „Gazety Olsztyńskiej” Targ Rybny 1, 10-019 Olsztyn Godziny otwarcia sobota 9.00 – 16.00 niedziela 9.00 – 16.00 Wystawy Olsztyn. Szkice do dziejów miasta Święci z warmińskich kapliczek Przyznając się do polskości. Szkoły polskie na Warmii i Mazurach (1929-1939) Muzeum Przyrody w Olsztynie ul. Metalowa 8, 10-603 Olsztyn Godziny otwarcia sobota 10.00 – 16.00 niedziela 10.00 – 16.00 Wystawy Zwierzęta Warmii i Mazur Krajobraz Warmii – fotografie Marka Kojro Zwierzęta epoki lodowcowej Zamek Biskupów w Lidzbarku Warmińskim Pl. Zamkowy 1, 11-100 Lidzbark Warmiński Godziny otwarcia sobota 10.00 – 18.00 niedziela 09.00 – 17.00 Wystawy Dzieje budowlane zamku biskupów w Lidzbarku Warmińskim Wystawa dawnego uzbrojenia Pamiątki ze zbiorów Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w 550-lecie II pokoju toruńskiego Sztuka średniowieczna Warmii i Prus Krzyżackich Malarstwo religijne ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur Portrety rodziny hrabiów z Siecina Krasickich Metale kolorowe Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego Malarstwo religijne ze zbiorów Muzeum Pastele. Kolekcja ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie Imago. Malarstwo polskie XX/XXI w. Galeria malarstwa polskiego 1. połowy XX wieku Muzeum im. Herdera w Morągu (pałac Dohnów) ul. Dąbrowskiego 54, 14-300 Morąg Godziny otwarcia sobota 9.00 – 16.00 niedziela 9.00 – 16.00 Wystawy Johann Gottfried Herder - pisarz i filozof historii, wielki obywatel Morąga (1744-1803) Zyski i straty Mistrzowie portretu Malarstwo holenderskie XVII wieku w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie Grafika holenderska XVII wieku Portret dworski XVIII-XIX wieku Wnętrza stylowe Malarstwo pejzażowe i rodzajowe XVII-XIX wieku Pałac Dohnów 1945–1989. Powstawanie z ruin Galeria „Zamek” w Reszlu ul. Podzamcze3, 11-440 Reszel Godziny otwarcia Sobota, niedziela 10.00-16.00 Wystawy Franciszek Starowieyski -Teatr Rysowania. Pielgrzymka do Świętego Półkonia Malarstwo Tomasza Milanowskiego Muzeum w Mrągowie ul. Ratuszowa 5, 11-700 Mrągowo Godziny otwarcia sobota 10.00 – 16.00 niedziela nieczynne Wystawy 500 lat reformacji w Mrągowie Galeria sztuki ludowej Warmii i Mazur Widokówki starego Sensburga Ernst Wiechert (1887-1950) Okolice Mrągowa w pradziejach Świat zwierząt Pojezierza Mazurskiego Mrągowo w fotografii 1945-1980 Muzeum Mazurskie w Szczytnie Ul. Sienkiewicza 1, 12-100 Szczytno Godziny otwarcia Sobota 8.00 – 16.00 Niedziela 8.00 – 16.00 Wystawy Polacy z Kresów Wschodnich na Warmii i Mazurach Wystawa broni białej i palnej z XVIII-XX wieku Piękno zaklęte w muszli – ślimaki drapieżne Ludowe kafle mazurskie Kultura ludowa Mazurów Meble i tkaniny mazurskie Szczytno i okolice w przeszłości W mazurskiej kniei polskazobaczwiecej.pl/ https://m.wmwm.pl/2017/09/orig/logo-weekend-5804.jpg
Opcje wyszukiwania
Sortuj wyniki wg
Wyszukaj tylko